FAPAC

Places escolars públiques: Comunicat conjunt a Gràcia

La FaPaC i l'Assemblea Groga de Gràcia, la Coordinadora d’AMPA de Gràcia i el grup de famílies afectades de Gràcia han consensuat un comunicat amb les seves reivindicacions davant la manca de places d'escola pública a Gràcia.

 

4 de juny de 2018

 

Comunicat conjunt davant la manca de places d’escola pública a Gràcia

 

A propòsit del procés de preinscripció escolar per al curs 2018-2019 i les primeres informacions obtingudes sobre el seu resultat, les entitats sota-signants denunciem la planificació negligent per part del Departament d’Ensenyament i el Consorci d’Educació de Barcelona d’oferta de places escolars públiques, un fet que —de manera reiterada i aquest any de forma encara més evident— provoca els següents efectes:

  • Menystenir la creixent demanda d’escola públicaper part de les famílies.
  • Privilegiar l’escola privada-concertadadavant la manca de places públiques de proximitat.
  • Penalitzar la poca demanda d’alguns centres públics amb tancaments de línies, mentre que no es penalitza en la mateixa proporció als centres privats-concertats.
  • Permetre l’estigmatitzacióde centres públics amb menor demanda fruit d’una estratègia intrínseca de segregació.
  • Perpetuar la inequitat en el tracte de la ciutadaniadavant l’escolarització a la pública: mentre uns municipis disposen de places públiques per a tots els infants (independentment de l’escola que finalment triïn), a Barcelona no és així. El lloc de residència crea, per tant, desigualtats.
  • La manca de transparència del procés de preinscripció: la informació sobre places públiques disponibles, la previsió de sol·licituds i planificació general del mapa escolar és absolutament opaca. Addicionalment, a partir de la primera assignació, les famílies que no han obtingut plaça en primera opció viuen durant molts dies en un estat de desinformació indignant. És una manca de respecte cap a les famílies en un moment molt delicat i sensible, i implica un tractament no igualitari.

Davant del cas concret de manca de places públiques a Gràcia, on es comptabilitzen nombroses famílies que no han entrat en la primera opció, proposem les següents mesures a curt, mig i llarg termini per tal de pal·liar i revertir la situació.

 

Mesures extraordinàries a curt termini:

  • Primera mesura: omplir les places públiques lliures d'acord amb el principi de proximitat (àrees d'influència del domicili) de les famílies.
  • Segona mesura: reobrir línies públiques tancades d'acord amb el principi de proximitat (àrees d'influència del domicili).
  • Tercera mesura: en cas que, tot i així, faltin places, utilitzar com a recurs extraordinari el bolet tenint en compte el principi de proximitat (àrees d'influència del domicili). En cas que els infants sense plaça siguin pocs, el bolet pot ajudar a baixar les ràtios de les altres línies de P3 del centre que tingui el bolet. El bolet ha de tenir un caràcter temporal fins que es creï més oferta pública al barri. El curs següent, s’ha de reubicar en una escola de nova creació perquè tothom tingui les mateixes possibilitats d’escolarització òptima. El bolet, però, mai no es pot crear mentre hi hagi places públiques al voltant i, de fet, per transparència i previsió, s’hauria d’anunciar a quin centre podria donar-se abans de la preinscripció.
  • En tots els casos (escoles que no han omplert, reobrir línies públiques tancades i, com a darrera solució, el bolet): cal que hi hagi un pla de suport per l'escola, cal garantir els recursos humans i materials de l'escola (docents, instal·lacions, vetlladores, TEI, monitors de migdia, etc.) i fer un acompanyament pedagògic i financer excepcional de tot el procés.

 

Mesures a mig i llarg termini:

  • Exigim que l’Administració responsable realitzi una planificació realista adaptada a la demanda creixent i que aposti clarament pels centres de titularitat pública. La manca de planificació afecta tant a l’entrada en el sistema com al trànsit de la primària a la secundària.
  • Exigim transparència de dades: l'opacitat actual és desconcertant. Fet que denota una falta de respecte cap a les famílies que malauradament es troben sense una assignació de plaça a la primera opció.
  • Construir més escoles públiquesi encaminar-se a garantir places públiques i de qualitat per tota la ciutadania. Acabar definitivament amb els bolets, els quals sacsegen els projectes escolars i no són res més que una mesura excepcional per a un problema estructural.
  • En aquest procés de preinscripció s’ha posat de manifest que hi ha una clara aposta de les famílies per l’escola pública. En aquest sentit demanem que l’Administració enceti el procés per a convertir escoles concertades que no tenen demanda suficient en escoles públiques per donar resposta a les necessitats d’escolarització.
  • Definir un model pedagògic global i sistèmic per la públicaque marqui un model pedagògic comú, identificable i de qualitat, amb els valors de l'educació pública, que no creï diferències, estigmes ni segregació social i pedagògica entre les diferents escoles de la xarxa pública. Que respecti l'autonomia de centre comunitària (i no liberal), amb una visió col·lectiva i cooperativa entre les escoles públiques, sense fomentar la construcció d’escoles públiques a mida d’unes quantes famílies.
  • En definitiva, construir un model pedagògic més homogeni i homologable entre escoles públiques i vetllar per la no estigmatització, de manera que la millor escola sigui la pública a prop de casa.

 

Línies vermelles que ens neguem a acceptar:

  • Ens neguem a ampliar la ràtio de 25ja que aquesta mesura naturalitza les ràtios cada cop més altes, implica l’ús de places reservades per a casos especials, anul·la el sentit de la matrícula viva, i, finalment, rebaixa les condicions de treball i la qualitat de l’educació. No volem naturalitzar l’augment de ràtios. Volem recordar que l’article 157.1.a) de la Llei Orgànica d’Educació marca que la ràtio màxima d’alumnat per aula és de 25 per a l’educació primària i de 30 per a l’educació secundària obligatòria. D’altra banda, la Llei d’Educació de Catalunya autoritza al Departament d’Ensenyament, de manera excepcional i motivada, un increment de la ràtio per aula fins al 10% exclusivament per a atendre necessitats immediates d’escolarització d’alumnat d’incorporació tardana (matrícula viva).
  • Ens neguem a derivar a la concertada. Volem escola pública per tothom.
  • Ens neguem a derivar a escoles públiques fora de l'àrea d'influència del domicili. Volem fer barri, comunitat, i fomentar l'autonomia dels infants. Volem escola de proximitat per a tothom.

 

Les entitats sotasignades creiem en l’educació pública i en la qualitat de totes les escoles públiques de Gràcia. Creiem, alhora, en la participació i en la força increïble de les AMPA per construir escola pública per a tots. Tanmateix, considerem que el Departament d’Ensenyament i el Consorci d’Educació de Barcelona són els responsables directes de la present situació i els agents que l’han de revertir.

Entenem que la desplanificació i l’opacitat en els processos de preinscripció és una estratègia que introdueix escoles i famílies en dinàmiques competitives i que forma part del programa mercantilitzador i privatitzador de l’escola pública engegat pels darrers governs de la Generalitat de Catalunya. L’educació és un pilar fonamental per la societat. No volem la millor escola per als nostres fills i les nostres filles, sinó la millor escola per a tots. Per això lluitem per l’escola pública i de qualitat.

 

PROU RESPOSTES EXCEPCIONALS A PROBLEMES ESTRUCTURALS, VOLEM UNA ESCOLA PÚBLICA DE QUALITAT, PRÒXIMA I PER A TOTHOM!

 

Assemblea Groga de Gràcia, Coordinadora d’AMPA de Gràcia, FAPAC, Grup de famílies afectades de Gràcia

 

 

Més imatges


FAPAC. Tots els drets reservats